Interjú Crowderrel az új albuma kapcsán
Egy nehézségekkel és feszültségekkel teli év után Crowder a remény felé emeli tekintetünket új, Milk & Honey című albumával, amely már minden online zenei platformon elérhető.
Egy nehézségekkel és feszültségekkel teli év után Crowder a remény felé emeli tekintetünket új, Milk & Honey című albumával, amely már minden online zenei platformon elérhető.
Bár Crowder a világjárvány idején egyedül vette fel az albumot az alagsori stúdiójában, mégis együtt tudott működni olyan írókkal, producerekkel és művészekkel – a kiadványon közreműködik a hip-hop előadó Hulvey, valamint a Maverick City Music -, akik osztoztak az egység és harmónia víziójában, valamint Isten ígéreteiben rejlő reményben. Az alábbi sorokban a Worship Musician Crowderrel készített interjújából szemlézünk.
Beszéljünk a “Good God Almighty” dalról. Először is hadd gratuláljak a közel négymilliós YouTube nézettséghez. Nekem úgy tűnik, mintha ez a dal egy spontán zenei ötletből indult volna el.
Már hosszabb ideje bennem mozgott ez. Arra jöttem rá, hogy dalszerzőként vannak jó, induló ötleteim. Aztán ezt megmutatom a szuper szövegíró képességű barátaimnak, akik jól lehúzzák, majd írnak hozzá egy nagyon jó szöveget. Ám ezt egyből üdvözölték, és kicsit még csavartunk is rajta. Én a country és a western zene közegében nőttem fel Texasban, és az az én örömzeném. Amikor pedig szöveget írok, akkor szeretem, ha van benne valami egyedi szófordulat. Ez az ének pedig szinte adta magát ehhez. Az album dalainak többsége egy jó ötlettel indult, és nagyon hamar össze tudtuk rakni a kész változatokat.
Ha díj járt volna azért, hogy dicsőítő énekben ki használja először az amnézia szót, akkor most megnyerted volna.
Gyakran meghúzzák az ötleteimet, de az évek elteltével egyre több átmegy a rostán. Ezt is próbáltuk máshogy kifejezni, de ennél mindenki tudja, hogy mit jelent, egyből meghallod. Így benne hagytuk, és örülök is neki.
Mi is így vagyunk. Összejön minden, és megjelenik egy számunk, de a következő előtt megint aggódunk, elfeledkezünk Isten gondoskodó hűségéről.
Igen, és fel is mentjük kicsit magunkat, hogy ilyenek vagyunk: bizalmatlanok. Azért fejeztük ezt így ki, mert az alaptéma az Igéret Földje volt, a tejjel és mézzel folyó föld. Az amnéziára folyamatosan látunk példákat az izraelitáknál, hogy miért jön mindig az égből a kenyér, és így tovább, s ezt a jelenséget egy ismert szóval tudtam most kifejezni.
A “Good God Almighty” egy ünneplés, hogy csak dicsérjük Istent. Készítettetek a dalról egy másik videót is, melyet egy kisebb közönség előtt vetettek fel. Mi volt ennek a hátterében?
Azért készítettük, hogy egy kicsit úgy érezzük magunkat, mint 2020 közepén. A 20-as Passion konferencián, amikor 60 ezer egyetemista előtt éjfélkor játszott a Hillsong United, azt gondoltam, hogy milyen szuper év lesz ez. Aztán egy évvel később a Passion konferencia online zajlott. Ezt viszont 700 ezren nézték így, s ezzel messze ezen vettek részt a legtöbben. Pont akkor, amikor annyi minden leállni kényszerült, Isten ilyen nagy növekedést hozott létre. Ezzel együtt én szeretem, ha ott van a közönség, mert akkor egyből jön visszajelzés, ami nagyon fontos nekem.
A videón egy fehér Fender Stratocasteren játszol.
Igen, ez egy limitált széria. A feleségem fedezte fel, hogy itt Atlantában is van egy eladó. Nagyon jó érzés, ha a feleséged ajánl egy hangszert. Szerette volna, ha nem a leharcolt gitáromon játszom. Az Olsen akusztikus gitáromat is tőle kaptam 15 évvel ezelőtt a születésnapomra. Szintén ő rendezte be az új stúdiót is, nagyon jó érzéke van a belső terek kialakításához. Tanácsot kértem stúdiós és akusztikai barátaimtól, és aztán ő alakította ki ilyen szépen az egészet.
Mi a helyzet a bendzsóval? Ez csak egy időre próbáltad ki?
Nem. A bendzsó az marad. Van, aki szerint unalmas, és el kellene felejteni, de én ragaszkodom hozzá. Így maradnak a bendzsós humorok is.
Nagy tisztelője vagy Bill Gaithernek, akivel egy jó hangulatú podcast interjút is készítettél, és a “Because He Lives” friss változatát is nemrég énekelted Tori Kellyvel.
Ez régre nyúlik vissza, amikor apám autójában a hátsó ülésen hallgattam Gaitherék zenéit. Annak idején úgy gondoltam, hogyha valaha zenét fogok írni, akkor az olyan lesz, mint az övék. Aztán, amikor az interjút készítettem, csak arra ügyeltem, hogy én keveset, ők viszont annál többet beszéljenek. A legbölcsebb, legkedvesebb emberek, akikkel csak a zene világában találkoztam. Mindig mondanak valami megfontolandót, valahányszor csak hallom őket. Vagy elképesztően viccesek, vagy nagyon elgondolkodtatóak. Bill a zenei harmóniát hozta példának, amikor a közösségekben levő konfliktusokról beszélt, és van ennek egyfajta szépsége, ahogy a zenei összefüggések általánosságban is igazak. Óriási dolog, hogy annyi embert meg tudtak mozgatni, és össze tudtak hozni ezekkel az aránylag egyszerű énekekkel.
A lemez ismertetőjében beszélsz arról, hogy egy éles választóvonal van, és ez az élet és a halál között húzódik.
Próbálom választékosan, mégis érthetően kifejezni, hogy mit is jelent az, hogy Isten szenvedést vállalt értünk, és remélem átmennek a szavak. Mi emberek szeretnénk, ha jól sikerülnének a szándékaink, mégis ezek nagyon sokszor konfliktusba torkollanak. Ennek megértetésére használok itt olyan zenei kifejezéseket, mint a harmónia és a zenei összhang. Ilyen, és nagyon szeretem, amikor például közösen énekelünk, mert akkor valami több jön létre, mint pusztán a dalok szövege, hangosan elénekelve. Mi emberek sokszor káoszt hozunk létre, és a szeretet ügyességére, képességére van szükség, hogy rendbe jöjjenek a dolgaink. Ezért fogalmazok így, hogy “Érdemes erőfeszítéseket tenni, hogy megtanuljuk ezt az ügyességet”.
Mikor indulhat a lemezbemutató turné?
Őszre tervezzük, és már nagyon várom. Vannak még addig teendőink, de szívem szerint már most indulnék. Remélem, addigra visszaáll az élet a normál kerékvágásba. Elég hosszúra tervezzük, és jólesik ránézni a naptárra, hogy újra úton leszünk.