Modern dicsőítő dalok kontra klasszikus himnuszok: Tényleg számít?
Vajon az egyik módszer jobb, mint a másik? Tényleg számít, hogy ragaszkodunk-e a klasszikusokhoz, vagy előretörünk a modern dicsőítéssel?
Vajon az egyik módszer jobb, mint a másik? Tényleg számít, hogy ragaszkodunk-e a klasszikusokhoz, vagy előretörünk a modern dicsőítéssel?
A zene évezredek óta része annak, ahogyan Istent imádjuk. Már maga Dávid király is írt énekeket és táncolt az Úrnak. Ahogy a zenei ízlés változik, és ahogy a filozófiai és teológiai korszakok jönnek és mennek, úgy az egyház is különbözőképpen tekint a muzsikára. Az utóbbi néhány évtized különösen érdekes volt, mivel az istentisztelet modernebb formái a zenét a kis templomban énekelt himnuszoktól egész arénák Istenhez kiáltó, tucatnyi hangszerrel kísért énekléséig változtatták.
Vajon az egyik módszer jobb, mint a másik? Tényleg számít, hogy ragaszkodunk-e a klasszikusokhoz, vagy előretörünk a modern dicsőítéssel? Nézzünk meg néhány módot, ahogyan a modern dicsőítő énekek és a klasszikus himnuszok egymás mellett létezhetnek és, hogy miért olyan nagy a megosztottság ebben a témában.
A himnuszok az évek során számos különböző formát öltöttek. Mint már említettük, Dávid szerette a zenét, és Isten imádatára szánt dalszerzéssel foglalkozott. A Biblia Ó- és Újszövetségében is találunk említéseket hasonló történetekről. A korai egyházi zenén túl a középkorban a himnuszok gregorián énekek és hasonlók formájában öltöttek testet. A keresztény zene nagy részét az évszázadok során kórusok, szerzetesek vagy egész gyülekezetek énekelték a capella.
Ahogy haladunk a történelemben és közelebb kerülünk a jelenhez, egyre többet tudunk meg az olyan énekszerzőkről, mint a Wesley testvérek, Fanny Crosby és Isaac Watts. Ellentétben sok olyan énekkel, amelyeket Krisztus korától a 15. századig használtak az istentiszteleten, ezeket a későbbi nyugati énekeket gyakran ma is használják. A 20. század sok változást hozott a világban, mivel új módokon tudtunk kommunikálni, utazni és terjeszteni az evangéliumot. A himnuszírás még mindig zajlott, olyan kreatív embereknek köszönhetően, mint például Bill Gaither, de az 1900-as évek második felében megszületett a kortárs keresztény zene, avagy CCM. Ez azt jelentette, hogy az egyház zenéje kezdett sokkal inkább hasonlítani az akkori könnyűzenére, miközben megőrizte Istent dicsőítő célját.
A modern dicsőítő dalok a múlt egyházi zenéjéhez képest általában arról ismerhetők fel, hogy technológiailag sokkal modernebb szintet képviselnek például egy régi kórusfelvételhez képest. Csak meghallgatva a Hillsong Young & Free vagy az Elevation Worship egy új számát, nyilvánvaló különbségeket fedezhetünk fel a hangzás, a szövegek és sok más területen is. Ezekben az új dicsőítő zenekarokban akár egy tucat vagy több zenész is lehet. Ez érezhető változás a régi időkhöz képest, amikor egy orgonáig terjedt a gyülekezeti zenei csoport lehetősége.
A modern dicsőítő dalok a 90-es években kezdtek igazán elterjedni, amikor a nyugati egyház egyre jobban megbarátkozott a gitárok és dobfelszerelések látványával. Olyan művészek, mint Matt Redman, Chris Tomlin és Michael W. Smith voltak azok, akik a dicsőítésnek ezt az újabb formáját népszerűvé tették. Az elmúlt 10-15 év különösen fontos volt a modern dicsőítő énekek fejlődésében, mivel a gyülekezetek több energiát fordítottak az eredeti dalszerzésre, és nagyobb dicsőítő csapatokat alakítottak ki a kórusok helyett.
Ezt a lépést finoman szólva sem fogadta mindenki örömmel. Még ma is sok olyan gyülekezet van, amelyik meghátrál a gondolattól, hogy egy mai kortárs előadóművész dala a vasárnap reggeli program része legyen. A mai fiatal felnőttek számára úgy tűnhet, hogy a dolgok nem változtak olyan sokat, de ha visszamennénk és megnéznénk egy istentiszteletet a 90-es évekből, valószínűleg megdöbbennénk, hogy mennyire megváltoztak a dolgok. Mindezzel együtt, legyünk odafigyelőek a gyülekezet idősebb tagjaival, akik nem rajonganak az új zenéért.
A változás a legtöbbünk számára nehéz. Nem számít, hogy a változás egy új szőnyeg vagy egy frissített templomi díszlet, a gyülekezeti tagok gyakran úgy érezhetik, hogy az ilyen változások személyes támadásnak számítanak. A klasszikus énekek kontra modern dicsőítő dalok csatában minden hívőnek érdemes lenne alázatba fektetnie és szeretetben beszélnie. Nem minden új módszer blaszfémikus vagy ellentétes a keresztény értékekkel. Hasonlóképpen, csak azért, mert valami régi, még nem jelenti azt, hogy teljesen elavult.
Képzeljük el, ha holnap minden egyház betiltana minden olyan keresztény zenét, amely az 1950-es évek után született. A jövőbeni istentiszteletek, dicsőítő alkalmak és konferenciák már csak klasszikus, évszázadokkal ezelőtti énekeket használhatnának. Lenne még mindig erőteljes zene? Természetesen. Oka van annak, hogy még mindig sok régi keresztény éneket énekelünk. A probléma nem az, hogy nem lenne zene, hanem az, hogy megfosztanánk a mai és az eljövendő keresztényeket attól a lehetőségtől, hogy hitüket és tehetségüket eredeti zenével fejezzék ki.
Watts és Wesley himnuszaihoz akarsz ragaszkodni? Nagyszerű, csak tessék. A mai egyház azonban egy olyan időszakban él, amikor minden eddiginél könnyebb olyan zenét létrehozni, felvenni és terjeszteni, amely képes inspirálni és bátorítást jelent a hívők számára. A modern dicsőítő énekek nemcsak azt a hangzást követik, amelyet az emberek hallgatni akarnak, hanem azt is, ahogyan a mai keresztények ki akarják fejezni az Úr iránti szeretetüket. Semmi baj nincs azzal, ha az egyik zenei stílust előnyben részesítjük a másikkal szemben, de el kell ismernünk, hogy egyik dal sem jobb a másiknál, amíg mindkettő dicsőíti Istent és szolgálja a keresztényeket szerte a világon.
A modern dicsőítő énekekkel ünnepeljük azt, amit Isten ma tesz az életünkben, de soha nem feledkezhetünk meg arról, hogy a klasszikus énekek gazdag történelmet és teológiát hordoznak, és ugyanabból a szenvedélyből fakadnak, mint a mai énekek. Mindannyian tanulhatunk valamit minden generáció templomi énekeiből, és ma mindnek helye van a gyülekezeteinkben és otthonainkban.
Forrás: K-LOVE