Milyen zene lehetett Jézus korában?
Ebben az időszakban szól a Csendes éj, ott van Matt Redman vagy a Hillsong, ám annak idején, amikor a Megváltó született szintén énekeltek, zenéltek, dicsőítettek.
Ebben az időszakban szól a Csendes éj, ott van Matt Redman vagy a Hillsong, ám annak idején, amikor a Megváltó született szintén énekeltek, zenéltek, dicsőítettek.
A SAVAE együttes Ancient Echoes albumán hallani például ilyen dalokat. Ők másfél évig tanultak arámul, és minden szótagot az eredeti szerint ejtettek ki az albumon. Íme itt egy esküvői ének, melyet (vagy hozzá nagyon hasonlót) a kánai menyegzőn is játszhattak:
Az együttes tagjai tanulmányozták Abraham Zvi Idelsohn (1882-1938) írásait, és azt vették alapul az énekek kialakításánál. Sokat köszönhetünk ennek a lett származású zenetudósnak, aki úttörő munkát végezve, húsz éves kutatómunkával tárta fel a zsidó zene múltját. Perzsiától Kelet-Európáig, Marokkótól Németországig tanulmányozta a zsidó népzenét, miközben több mint ezer hangfelvételt készített.
Tíz kötetben foglalta össze a keleti zsidó zene gazdagságát, és egészen az első századig vissza tudta vezetni annak gyökereit. Felfedezte például, hogy ugyanazt az éneket énekelték a Spanyolországban és a volt Babilon területén élő zsidók, akik közel kétezer éven át semmilyen kapcsolatot nem tartottak egymással. Innen vissza lehetett következtetni az eredeti, első századi zenei stílusokra.
Azt majd hazaérve kérdezhetjük meg, hogy milyen dallamokkal dicsőítettek az angyalok, amikor megjelentek a pásztoroknak. Azt viszont sejthetjük – köszönet a tudósnak és az együttesnek –, hogy miként énekelhettek, dicsőíthettek a pásztorok, miután átélték mindezeket.