Egyszer egy fiatal férfi készült az esküvőjére, és megkérdezte néhány, már házas barátját, hogy milyen tanácsot adnának útravalóul. Egyikük, akinek akkor már több gyermeke is volt, ezt mondta: „Nem a szerelem tartja össze a házasságot, nem is a szeretet, hanem a hűség”.

A hűség benne van minden elkötelezett kapcsolatban, legyen az gyülekezet, barátság, sport vagy mondjuk egy kórus. Összefogunk, és áldozatot hozunk a közös célért, és a másik számíthat rám – és én is rá. A hívő élet úgy lett kitalálva, hogy könnyű és gyönyörűséges teher legyen. Sok akadály és félelem azért kerül elénk, hogy ne jussunk el ebbe a hittartományba. Az egyik ilyen: a hűtlenség. Az igazi érték a felszín alatt van, mint a tőkesúly a vitorlásnál, s ez a hűség.

A hűség alapja a szövetség, melyből többről is olvasunk a Bibliában. Az egyik vertikálisat például a szivárvány jelzi, Izrael többet is megjelenít, és a házasság is ezen alapul. „Hozzá hű leszek, boldog vagy boldogtalan állapotában” hangzik az egyik egyházi esküvői szöveg. Volt egy házaspár, ahol a férfi valamilyen betegség folytán csak feküdni tudott, és a felesége látta el. Joni férje és Nick Vujicic felesége mit vállalt?

A szövetség befelé táplál, kifelé véd, de nem irányul senki ellen, mint mondjuk a Ku-Klux-Klán. Mi lett volna, ha a hét vezér nem köt szövetséget, mire mentek volna külön-külön? Így létrejött egy ország, amelynek volt, van és lesz küldetése.

A hűség nem látványos, a legtöbb döntésemet csak Isten látja. Jézus nagyon erősen fogalmazott a képmutatás ellen. Mi beállíthatjuk valamilyennek magunkat az emberek előtt, de Isten ismeri a szívünket. A hűség sok apró döntésből áll, amit azért hozunk meg, mert szeretjük azt, akihez hűségesek akarunk lenni. Hűnek lenni az erkölcsi értékrendünkhöz, magához Jézushoz, a házastársunkhoz vagy a barátunkhoz – bárkihez, akinek ígértünk valamit, aki számít ránk. A hűség a témája az Elevation egyik énekének is:

Faithful (Hűséges)

Aztán persze van, hogy hűtlenek leszünk. Máshogy teszünk, mint ahogyan ígértük, csalódhatott bennem a másik fél vagy egy csoport tagjai. Ilyenkor nem szabad engedni a „most már úgyis mindegy” gondolatának. Mindenhonnan vissza lehet jönni, csak őszintén ki kell fejezni az érintett(ek)nek, hogy sajnálod, amit tettél vagy mulasztottál. Ez az egyik legmélyebb változás, ami egy ember lelkében végbemehet. Amikor valaki megérti/megérzi, hogy mit okozott a hűtlensége, sajnálja azt, és ezután őszintén bocsánatot kér. Vissza kell fogadni, és később sem szabad az orra alá dörgölni viselt dolgait. Geréb megbánta az árulását, visszajött, és védte a grundot a többiekkel együtt.

Nem azért vagyunk hűségesek, mert nem kívánatos a „kicsi” hűtlenség, hanem azzal együtt. Valamit valakiért. Ha valakiben erős a hűség és az elkötelezettség belül, akkor mindaz, ami körülötte van sem tántoríthatja el attól, hogy megtartsa a szövetséget. Az Egyház is ilyen, hűségen alapuló, baráti kapcsolatokból szőheti azt a hálót, mellyel nagyon sok halat kifoghatunk a Halál Tavából és átsegíthetünk az Élet Vizébe.

A legfőbb példa pedig az, Aki a hűséget kitalálta. Szövetséget kötött egy különleges emberrel, Ábrahámmal, és megígérte, hogy törődni fog utódaival. Így is történt, és történik ma is. Ha pedig egy egész néppel hűséges, akkor velünk, egyénekkel is képes a hűségét átvinni a mindennapok bajaiba.

„Ha hűtlenek vagyunk, ő hű marad, mert ő magát meg nem tagadhatja.”

2Timóteus 2,13