Talán megkérdőjelezted már, hogy Isten valóban megbocsátott-e neked, vagy hogy képes-e továbbra is megbocsátani, amikor keresztényként nem teszed meg azt, amiről tudod, hogy meg kellene tenned. Esetleg elgondolkodtál már azon, hogy meg lehet-e bízni a Bibliában. Vagy nem tudod összeegyeztetni a világ szenvedését a szerető Istennel. Netalán olvastál egy szkeptikus tudós vagy liberális teológus cikkét, amely megingatta a hitedet.

A kérdés nem az, hogy elkapod-e a kétely vírusát; valamilyen mértékben mindannyian fertőzöttek vagyunk. Az igazi kérdés a következő: Hogyan akadályozhatjuk meg, hogy ez a vírus mérgező betegséggé váljon, amely végső soron tönkreteszi a hitünket? Hogyan tudunk úgy reagálni a kétségeinkre, hogy ennek eredményeképpen még erősebbé váljunk?

Bármilyen hihetetlenül is hangzik, a kétség az egyik legegészségesebb és legreményteljesebb tapasztalatnak bizonyulhat, amin valaha is keresztülmész. Tegyük mikroszkóp alá a kétely vírusát, ahol megvizsgálhatjuk, és lerombolhatunk néhány tévhitet, amelyek indokolatlanul erőt adnak neki.

AZ ELSŐ FÉLREÉRTÉS: MI A KÉTSÉG VALÓJÁBAN

Sok keresztény azt hiszi, hogy a kétség a hit ellentéte, pedig nem az. A hit ellentéte a hitetlenség, és ezt a különbséget rendkívül fontos megérteni.

Os Guinness Két elmében című könyvében azt mondta: “A kétely a ‘kettő’ jelentésű szóból származik. Hinni annyit jelent, mint ‘egy véleményen’ lenni abban, hogy valamit igaznak fogadunk el; nem hinni annyit jelent, mint ‘egy véleményen’ lenni abban, hogy elutasítjuk azt. Kételkedni annyit jelent, mint a kettő között ingadozni, egyszerre hinni és nem hinni, és így ‘két lélekkel lenni’.”

Guinness arra is rámutatott, hogy a Bibliában a hitetlenség a hit szándékos megtagadására vagy az Istennek való engedetlenség szándékos döntésére utal. A kétely azonban más. Amikor kételkedünk, bizonytalanok vagy ambivalensek vagyunk egy kérdéssel kapcsolatban. Nem álltunk egyértelműen a hitetlenség vagy a hit oldalára; egyszerűen csak elakadtunk néhány kérdés vagy aggály miatt.

Szóval menjünk előre, és lélegezzünk fel. Lehet, hogy ezek a szavak éppen azok, amiket hallanod kellett, hogy elkezdhesd semlegesíteni a szorongást, amelyet a kétely vírusa kelt benned, és amely megfoszt téged attól a reménytől, amelyet a keresztény hitednek adnia kellene neked.

MÁSODIK FÉLREÉRTÉS: A KÉTELY BŰN

A kétely nem csak, hogy különbözik a hitetlenségtől, de a közhiedelemmel ellentétben a kétely nem bűn. Isten nem ítél el minket, amikor kérdéseket teszünk fel neki.

Nem gondolod, hogy Isten inkább szeretné, ha őszinte lennél vele a kétségeiddel kapcsolatban, minthogy hamis hitet vallj? Ő amúgy is tudja, mi zajlik bennünk; abszurd azt gondolni, hogy elrejthetjük előle a kétségeinket. A hiteles kapcsolat azt jelenti, hogy igazat mondunk arról, hogy mit érzünk, és ez az a fajta kapcsolat, amit Isten akar velünk.

HARMADIK FÉLREÉRTÉS: A KÉTSÉG ELKERÜLHETETLENÜL KÁRT OKOZ

Egy másik gyakori tévhit az, hogy a kétség vírusa mindig ártalmas a lelki egészségünkre. Az igazság azonban az, hogy Isten a kételyeinket pozitív mellékhatásokra is felhasználhatja.

Egy orvosi hasonlatot használva, a kételyek leküzdése olyan, mint egy védőoltás. Az orvosok, hogy segítsenek a szervezetednek a jövőben védekezni egy betegség ellen, beadnak neked egy kis adagot abból a vírusból, amelyik ugyanezt a betegséget okozza, így olyan antitesteket építesz fel, amelyekkel le tudod küzdeni azt a betegséget, ha az valaha is fenyegetne téged. Hosszú távon a szervezeted egészségesebb lesz.

Hasonlóképpen, amikor megfertőződsz a kétség vírusával, és ez arra kényszerít, hogy válaszokat keress a kérdéseidre, végül erősebben kerülsz ki belőle, mint valaha. A hited ismét megerősítést nyert. És végül nagyobb önbizalmat nyersz a kétségek jövőbeli kezeléséhez.

Van egy másik módja is annak, hogy a kétség egészséges lehet számunkra: megóvhat bennünket saját hiszékenységünktől. A legtöbb vallási szekta például azonnal megszűnne, ha a tagjaik egészséges adag kételyt gyakorolnának a bibliai értelmezésekkel, a tágabb értelemben vett tanításokkal és a csoportjuk tényleges gyakorlatával kapcsolatban.

“Vizsgáljatok meg mindent” – figyelmeztetett Pál apostol. “Tartsátok meg a jót” (1Thesszalonika 5:21). Ha a tanítás nem felel meg a Szentírásnak, itt az ideje, hogy megkérdőjelezzük az adott tanítót, és hagyjuk, hogy kételyeink elvezessenek bennünket a kártól.

A REMÉNYHEZ VALÓ RAGASZKODÁS

Amikor a lelki kétségek közepette próbálod megőrizni a reménység érzését, alakítsd Pál szavait személyes imává:

Uram, most még csak egy keveset látok és értek belőled, mintha egy homályos tükörben néznélek, de egy nap majd meglátlak a teljességedben, szemtől szembe. Most még minden, amit tudok, elmosódott, de akkor majd mindent tisztán fogok látni, éppoly tisztán, mint ahogy most te belelátsz a szívembe.

Amikor a kétségek miatt szédülsz és zavartnak érzed magad, emlékezz ezekre a gondolatokra. Amint kilábalsz a bizonytalanságból, hiszem, hogy keményebb, mélyebb, ellenállóbb, kitartóbb és reményteljesebb hittel fogsz rendelkezni, mint azelőtt.

Forrás: Relevant/Lee Strobel