A dal egy szál dobozgitáron született, s alapvető szerkezete meg is maradt a “felöltöztető” próbák során. Az egyetlen lényeges változás az, hogy az elejére nyitásnak bekerült a refrén, a’capella előadásban.

Az utolsó esély dala ez, amolyan helyzetjelentés arról, ahogyan és amiket mostanában megélünk. Arról, hogy olyan dolgokat veszünk túl komolyan, melyeket nem kellene, ellenben fittyet hányunk azokra, melyekkel fontos lenne törődnünk.

A szám megírása és publikálása között bő másfél év telt el, ennek ellenére úgy tűnhet, némileg a világjárvány okozta felfordulásra reagálnak az egymás után sorjázó sorok. A zenekar szerint semmi sem véletlen, feltehetőleg ez sem. A helyenként komornak tűnő hangütés ellenére se feledkezzünk meg arról, hogy ez egy alapvetően pozitív végkicsengésű szerzemény.

A kisfilm létrejöttének története

A zenekar szeretett volna egy olyan klipet készíteni, amiben a tagok nem szerepelnek. Kipipálhatták volna ezt a vágyat egy ma divatos szövegvideóval is, de máshogy alakult. A Piruett Tánc Stúdióhoz a banda dobosa, Györki Szilvi személyesen kötődik, mivel kislánya ott tanul táncolni.

Szilvi a 2019-es év versenytáncait nézve találkozott a Csernobil című darabbal, mely drámaiságában hasonló a Még nem az a reggel című dalhoz. Simonyi Kitty, a Piruett elnöke a felkérésre, hogy készítene-e a dalhoz egy táncos koreográfiát, igent mondott.

A dalhoz a klipet Varga Tamás (Brownhandfilm) rögzítette a Piruett Tánc Stúdió próbatermében. Az egyéb helyszínekre vonatkozó terveket sajnos a koronavírus járvány keresztül húzta.

Neonhal és Piruett
A Neonhal zenekar és a Piruett Tánc Stúdió

A kisfilm dramaturgiája

A Simonyi Kitty által készített koreográfia egy etűd. Nem mesél el történetet, pusztán a dal érzelmeit felerősítő, közvetítő táncfolyam. A görcsössé váló mozdulatok, az akrobatikus táncelemek a fokozott feszültséget érzékeltetik, kontrasztban a sima, harmonikus mozzanatokkal.

A filmfelvételeken alkalmazott képi effektusok ezekre az érzelmi hatásokra segítenek rá. Minél torzabb a kép, annál inkább a zűrzavar uralkodik és minél tisztább a felvétel, annál inkább a nyugalom az úr.

A dal érzelmi fordulópontja a fekete-fehérré váló rész, ami alatt egyfajta konklúziót kapunk: „Utat jelöl és megmutatja, mi igaz, mi hamis/ Ha a halál árnyékának völgyében járok is.” Végül minden megnyugszik, kitisztul, hiszen „ez még nem az a reggel, mikor mindennek vége lesz” és az utolsó pillanatig van lehetőségünk változtatni az életünkön, hozzáállásunkon.


Ami itt megy csak komoly lehet,
mert viccnek kicsit erős
Az, hogy istennek képzeled magad,
majdnem a világgal egy idős

A részletekben rejlő ördög
a szomszédba költözött
Se kedvesebb, se szebb nem lett,
csak most épp bohócnak öltözött

Még nem az a reggel jött el,
mikor mindennek vége lesz
Van még esély, eldöntheted,
gyűlölsz vagy szeretsz

Egy életem, két halálom
A legjobb, amit teszek
Királyom kezébe ajánlom
Örökké Övé leszek

Azt mondod, minden fejben dől el
El is döntheted,
hogy elfogadod végleg Őt,
Akinek léted köszönheted

Még nem az reggel jött el…

Utat jelöl és megmutatja,
mi igaz, mi hamis,
ha a halál árnyékának völgyében járok is

Még nem az a reggel jött el…


Szöveg: Nagy Tamás Imre
Zene: Neonhal
Hangfelvétel: Gyarmati Balázs (Soundset Stúdió)
Koreográfia: Simonyi Kitty (Piruett Tánc Stúdió)
Videó: Brownhandfilm