A Dal – Köszönet az úttörőknek!
Múlt szombaton két hívő énekest is láttunk, hallottunk A DAL című tehetségkutatóban, és mindkét ének nagyon eredeti volt – nem véletlen, hogy eljutottak idáig.
Múlt szombaton két hívő énekest is láttunk, hallottunk A DAL című tehetségkutatóban, és mindkét ének nagyon eredeti volt – nem véletlen, hogy eljutottak idáig.
Mindig azoknak a legnehezebb, akik először mennek át a falon – mondta egy csapat tulajdonosa a Moneyball című filmben a sportágat megújító menedzsernek. Így formál most Jota, Rita és Gréta valami nagyon fontosat és jövőbe mutatót a magyar énekek eme bemutatóján. Talán Henderson Dávid nyithatta ki az ajtót 2012-ben, amin aztán Jota lépett, sőt ugrott be tavaly, és tudatta százezrekkel, hogy a modern dicsőítés létezik, és jól van. Hogy Istent dicsérni élvezetes dolog, s ezzel – sok elődjével együtt – még inkább elhelyezte a modern gospelt a zenei kultúránk térképén.
Új jelenség, hogy hívő szövegű énekek is bekerülnek a döntőbe, és lassan hozzá is szokunk ehhez, ami egy folyamat, s mára már olyan természetességgel mondja ki Mező Misi, Jézus nevét ebben a műsorban. Jota szavazati számai pedig érzékeltetik, hogy az ilyen daloknak már most komoly kedvelőtábora van.
Múlt szombaton két hívő énekest is láttunk, hallottunk, és mindkét ének nagyon eredeti volt – nem véletlen, hogy eljutottak idáig. Rita dala tényleg nagyon szép, és eredeti is. Olyan, mintha egy népdalt hallanánk, de modern formában. Van benne egy kis behatás a himnikus énekek világából, s a költőisége is csodaszép. Ez az ének olyan könnyen dúdolható, és több üzenete is van. Az egyik, hogy amikor elkedvetlenítő helyzetben vagyunk, akkor is lássunk meg valami pozitívot Isten világából. Pálék jól megverve dicsőítettek a börtönben, és nekünk is sok feladványt ad az élet, hogy ezt megtehessük. Gondok, bajok, feszültségek, lehúzó hatások között is feljebb nézhetünk, és egyetérthetünk Twila Paris énekével.
A másik üzenete Rita énekének Isten teremtett világára utal, és ezzel segít Isten hatalmát és létezésének tényét eljuttatni hallgatóinak, mert:
”Isten örök hatalmát és isteni természetét emberi szem nem láthatja. Ezeket mégis érzékelheti és megértheti mindenki, a világ teremtése óta, amikor Isten teremtményeit látja.”
Róma 1,20
Jota pedig az egyetlen szóról énekel, ami egy adott helyzetben felemel, biztat, bátorít, vígasztal – ott és akkor segít. Tavaly egy energikus dicsőítő dal, most pedig egy másokat megértő, őket emelni szándékozó. Mindkettőjük dala egyedi hangzású, egyből felismered, amint játszani kezdik, mert jó énekek, pozitív szöveggel.
Bejutottunk a fősodrású média világába, s biztosan lesz folytatás. Érdekes, hogy ezek a dalok aránylag alacsony pontszámokat kaptak, és ennek magyarázatára nem lehet teljes körű elemzés. Mint ahogy soha nem lehet tudni, hogy egy dal mitől lesz sláger, s egy másik miért nem. Néhány felvetés jöjjön most a „merre tovább?” kapcsán, s a felvetésnek az az előnye, hogy nevében benne van a hasznosíthatóság, de a tévedés lehetősége is. Egy éneket hívunk segítségül a szemléltetéshez, s ez Tim Hughes világszerte híres dala, a: Here I am To Worship, melyet itt magyarul Pintér Béla énekel a Reménység Esték egyikén, a Dunán:
2:33-nál jön a Bridge, ami egy új szintre emeli az egész éneket, s van, akinek ez tetszik leginkább az egész dalból. Itt találhatunk egy fontos elemét a sikeres énekeknek, hogy nemcsak két dallamból állnak, hanem háromból. Három, jól felismerhető, egyéniséggel bíró dallam képes olyan hatást gyakorolni, mely átvisz egy éneket. Természetesen vannak két dallamos énekek is, melyek hasítanak, mint az Amazing Grace vagy a Bless the Lord/10.000 Reasons, de ezek egyrészt nagyon eltalált dallamok, másrészt szinte egy egész életutat magukban foglalnak. Amikor két dallam van, akkor sokat segíthet egy jól kivitelezett hangszerszóló, mint ebben a gyönyörű énekben is. Fantasztikus énekeseket hallhatunk Jézus imádni, de a gitár (2:57) még feljebb emeli az előadást.
Egy ilyen hangszerszóló esetleg Jota középdöntőjében is bevethető, jól eltalált hangszerrel, és egy a témához illő szólóval, amely mintegy harmadik dallamként funkcionálhat. Alatta akár pár sort mondhatna is, konkrétan megnevezve, hogy milyen szavakra várunk, hogy elhangozzanak. Mondjuk ezekhez hasonlót (persze nem ilyen sutát, ez csak példa): Kell egy szó, amiben élet van, ami neked szól, és képben van. Ami arra biztat, hogy ne add fel, és aki barátod, azt ne hagyd el…
Azt lehetett észrevenni, hogy a zsűrinél azok a dalok hatottak, melyek valamilyen katarzist fogalmaztak meg, legyen az szakítás, ars poetica, gyász, illetve magas szintű zenei megoldásokat tartalmaztak. Rita szépséget, Jota pedig együttérzést fogalmazott meg, de most a fájdalmat keresték inkább. Sokaknak van igénye arra, hogy egy témával, jelenséggel kapcsolatban mindent átfogó igazságot hirdessenek ki. Ám a Bibliának itt is igaza van, hiszen tudatja velünk, hogy: „Mert rész szerint van bennünk az ismeret” (1. Kor. 13,8), vagyis a teljes igazságot senki nem képviselheti az emberek közül. Ha határozottan mondja, akkor sem.
Menni kell tovább, s akiben ott van egy dal, az írja le, vegye fel, akár készítsen egy klipet, adja közre, amit kapott. De ha „csak” egy kisebb közösséget gazdagít vele, az is nagyszerű. Nagyon sok ének ott mozog a hívők lelkében, és sokszor csak a bátorítás kell ahhoz, hogy megszülessenek. Ezekre a dalokra szükségünk van, mert üzenetet hordoznak, életet közvetítenek. Köszönet a mostani hírvivőknek, nagyon örülünk nekik. Lépjenek sokan a nyomdokukba.
.