Koncert vagy dicsőítés? – Hat lényeges különbség van a kettő között
Az alábbiakban megnézzük, hogy miben különbözik a dicsőítés a koncerttől.
Az alábbiakban megnézzük, hogy miben különbözik a dicsőítés a koncerttől.
Ez azt jelenti, hogy mindenki, aki a színpadon van, Jézusra szeretné irányítani a figyelmet. Ez minden stílusú dicsőítésre igaz, kis és nagy létszámú csapatra egyaránt. Ma divatos jelenség, hogy többen énekelnek a színpadon. Ez azért jó, mert azt a hatást kelti, hogy már a színpadon is közösségi jellegű a dicsőítés, és nem egy szólistára koncentrálunk. Ezzel együtt ne legyenek illúzióink, a színpad mindig magával hozza a szereplés kísértését.
Ha dicsőítést vezetsz, és senki nem énekel veled, akkor az előadás, és nem dicsőítés.
Ha előfordult veled, hogy ismert éneket úgy énekeltél el, hogy nem is gondoltál bele a szövegébe, akkor ott a dallam volt a hangsúlyosabb. A dicsőítésnél mindig a szöveg az első. Ezért is nehéz jó dicsőítő éneket alkotni, mert ott tartalmas szöveget kell írni, és ugyanakkor szép dallamot is ildomos mellé társítani.
Mozart, Jerry Lee Lewis vagy Ozzy Osbourne élete elég kacskaringós volt, sőt voltak olyanok, akik annyira csúnya dolgokat tettek, hogy a közönség bojkottálta a számaikat is. A visszás jellem nem probléma egy világi előadónál, de a dicsőítésnél más a helyzet. Itt az erkölcsi tisztaság, a hit szerinti életvezetés az első. Voltak viták arról, hogy nemhívők lehetnek-e a dicsőítő csapatban. Ez önmagában képtelenség, hiszen hogyan vezetsz embereket a dicsőítéssel, miközben te nem dicsőíted Istent. A dicsőítésvezetőnél ugyanaz a mérce, mint a lelkésznél. A jellem a legfontosabb, bár nyilván kell megfelelő zenei tudás is.
A dicsőítés minden hangszeren megszólalhat, még a kevésbé megszokottakon is. Ugyanez érvényes a stílusokra is. Sok áldást tudnak közvetíteni, a jó, de nem kiemelkedő tudású zenészek is, ha odaadóan dicsőítenek. Akik virtuózok a hangszerükön, azoknak arra kell vigyázniuk, hogy ez emelje az imádatot, és ne pedig elvonja a résztvevők figyelmét.
A dicsőítésnél a lehető legmagasabb zenei színvonalra kell törekednünk, de ez nem öncélú, hanem Isten dicsőségét szolgálja. A dicsőítő csapat tagjainak össze kell szokniuk, hogy ne egy adott zenei váltás kösse le a figyelmüket, hanem a közös imádat.
A viták persze folynak a zenei stílusokról, de ez mindig is így volt és várhatóan lesz is. A lényeg, hogy a dicsőítés szándéka maradjon meg. A dalok jönnek és mennek, a zenészek jönnek és mennek, a stílusok jönnek és mennek – ám a dicsőítés mindörökre megmarad.
Forrás: Christianity Today, Karl Vaters: 6 important differences between performance music and worship music