Az átkozott ember
Isten tudta, hogy népe lázadni fog törvényei ellen, és hogy az emberek egymás életére törnek majd, éppen úgy, mint egykor Kain Ábel életére.
Isten tudta, hogy népe lázadni fog törvényei ellen, és hogy az emberek egymás életére törnek majd, éppen úgy, mint egykor Kain Ábel életére.
Az efféle halálos bűnök beárnyékolták Isten népét és az egész földet. Isten azt az utasítást adta, hogy a népnek halállal kell büntetnie mindazokat, akik ilyen gonoszságot követnek el. Ezáltal Isten ítéletét képviselték az ily mértékű bűnnel szemben. Bizonyos esetekben azoknak a testét, akiket megköveztek – ez volt a halálbüntetés végrehajtási módja a törvény szerint –, egy fára szögezve közszemlére tették, hogy minden arra járót emlékeztessen a bűn következményeire. Isten azonban azt parancsolta a népnek, hogy az így kifüggesztett holttesteket még aznap vegyék le a fáról, és temessék el. Isten átka volt rajtuk, és a testük nem maradhat ott éjszakára.
Évszázadokkal később a rómaiak egy sokkal hírhedtebb elrettentési módot találtak ki. Nem végezték ki az elítéltet a fára függesztés előtt, hanem maga a kivégzés volt az, hogy fára szegezték. Ezt a kivégzési módot a legelvetemültebb bűnözők esetében alkalmazták, főként azokkal szemben, akik a római felsőbbség ellen lázadtak. A rómaiak jól meg akarták tanítani az embereknek a leckét, hogy jobb lesz nem húzni ujjat Rómával, amit a keresztre feszítés egyértelműen demonstrált. Törekedtek rá, hogy minél nagyobb kínt okozzanak az elítéltnek, és hogy mindenki láthassa a gyötrelmes haláltusát.
A rómaiak szándéka Jézus esetében is ugyanerre irányult. Ő ugyanis – a vádak szerint – nem csupán elvitatta Rómától a hatalmat, de egyenesen Istennek tartotta magát, ami a zsidók szemében istenkáromlásnak számított, hiszen Jézus ács volt, egy egyszerű zsidó Názáretből (Jn 10,30–33). Brutális megkínzása és kivégzése azt a célt szolgálta, hogy bebizonyítsák: Jézus nem király, és végképp nem Isten.
Isten Jézus keresztre feszítését arra használta, hogy egy még nagyobb üzenetet közöljön. Ez az üzenet az 5Móz 21. fejezetében gyökerezik. Azzal, hogy Jézus a kereszten függött, Isten átka alá került. Azonban ennek az átoknak nem az ő saját bűne volt az oka. Ellenkezőleg: ő Isten tökéletes és hibátlan Fia. Isten átka népe bűne miatt sújtotta. Jézus önszántából vállalta, hogy átkozott emberré legyen, alávetve magát a kereszthalálnak, hogy az embereket megmentse attól, hogy nekik kelljen elviselniük Isten jogos haragját (Gal 3,10–14). Ő viselte az átkot, hogy népe áldott lehessen.
Ha valakit halálra ítélnek a vétkéért, és kivégzik, ha fára akasztod, ne maradjon holtteste éjjelre a fán. Temesd el még aznap, mert átkozott Isten előtt az akasztott ember. Ne tedd tisztátalanná földedet, amelyet Istened, az ÚR ad neked örökségül!
5MÓZES 21,22–23